woensdag 14 augustus 2019

Dag 19 - Old Trolley Tour en Monuments

Het is vrijdag 9 augustus.

Washington hakt erin, met name de hitte. Wel verwacht maar toch lastig schakelen. Voor het gemak ontbijten we weer makkelijk in het hotel. Vandaag gaan we het onszelf makkelijk maken en regelen we kaartjes voor de Old Town Trolley Tour. Wel een stukje lopen naar het pickup punt maar dat redden we.
We starten bij het officiƫle startpunt. We zien een glimp van de white House (compleet met graafmachine) en horen dat Marine Force One die ochtend al 2 keer is opgestegen.

Trump is blijkbaar druk. De buschauffeur vindt het nogal bijzonder maar in de trolley is niemand geboeid. De man is niet populair in dit gezelschap.

We zitten heerlijk in de ouderwetse trolley, de ramen zijn helemaal open dus er waait een lekker windje. Jewel, onze buschauffeur maakt er een hele happening van. Ze vraagt waar iedereen vandaan komt en maakt er een hele comedy show van. Grappig hoor.

Bij stop 5 gaan we eruit, we zijn weer terug op het station. Hier kunnen we koffie en lunch voor onderweg scoren. Hmmm ze hebben hier ook Magnolia Bakkery! Dat vraagt weer om lekkere cupcakes. Het is ook echt een prachtig gebouw, mooie plafonds en ook de loketten zijn met veel zorg voor details gemaakt. In de doorgang naar de perrons ook de gedenksteen voor de omgekomen spoorwegmensen tijdens hun werk.
Buiten het station liggen de homeless people met hun hele hebben en houden. Olivia schrikt ervan want de man ligt zo stil dat hij dood lijkt. Het is sowieso een onverwacht gezicht, we hebben hier nog niet eerder mensen op straat zien wonen.

Van het station lopen we naar het Capitool. Lijkt niet zo ver. Tsss, verkeerd ingeschat want we moeten omlopen want er staan freaking steigers en er is een roadblock.
Het is wel een heel indrukwekkend en mooi gebouw, echt gigantisch. overal beveiliging in de vorm van leger met indrukwekkende bewapening. Vanaf de achterkant gezien staat de linkerkant in de  steigers, obviously!

Na een restroom stop lopen we erom heen, aan de voorkant hebben we een mooi uitzicht op het Washington Monument. De Trolley komt er weer aan en we stappen in. Mooi getimed. Nu stappen we pas uit bij punt 13, Lincoln Monument en Korea War monument. De afstand tussen Capitol en Lincoln is 2,4 mijl, das bijna 4 km. Mooi geregeld zo!
Onderweg zien we het Washington monument van dichtbij. De stad is echt groots opgezet. Brede wegen, veel groen. Omdat de senaat met reces is is het qua verkeer wel minder druk dan normaal.
Al die prachtige Smithsonian Musea lonken wel maar we kunnen de moed niet opbrengen. Misschien moeten we nog maar eens terugkomen, maar dan in mei of zo.

Het Jefferson Memorial staat ook in de steigers. Off course. We verwachten het inmiddels gewoon. Het is wel tof om alle herdenkingsmonumenten voor de grondleggers van de USA zo voorbij te zien komen. Ik lees het boek de Founding Fathers op mijn ereader en herken veel van de genoemde namen. Niet zo erg dat ik hier een geschiedenislesje ga geven, ik kan je het boek aanraden! Wat me in ieder geval raakte waren de uitgangspunten die al in de 18e eeuw gevormd werden door grote denkers. Het feit dat elk mens (vrouwen en slaven wel uitgezonderd) evenveel waard is was in die tijd echt een radicale gedachte.

Bij de volgende stop heeft Annabel een vervelend ongelukje. Haar enkel komt onzachtzinnig in aanraking met een metalen buis in de bus. Au! Meteen blauw en dikkig, We hebben een handdoek in de tas en ik loop snel naar een tentje waar ik ijs haal.
Op een bankje in de schaduw koelen we. Dat voelt fijn. We worden vermaakt door gekke eekhoorns.  Eentje denkt dat ie 007 is en sluipt steeds dichterbij. Na een meter gaat hij dan plat op de grond liggen, als een haardkleedje. het ziet er heel grappig uit en zorgt voor afleiding.

Het Korea monument is vlakbij en Jur en ik lopen er even naar toen. Daar maken we nog een foto van 2 dames, van een heeft de vader in die oorlog gevochten.
Hier zijn 19 soldaten van een verkenningseenheid neergezet, met uit elk onderdeel van het leger in ieder geval een persoon. Het getal 19 is niet lukraak gekozen, het is de helft van 38; 38 is de breedte graad van de grens van oost en west Korea. Dit getal komt in het monument een paar keer terug.  De soldaten in het rijstveld zijn indrukwekkend vanwege hun gezichtsuitdrukking.

Lauren wil nog wel even mee naar het Lincoln Monument. gezien de trappen vind Annabel het wel best en Olivia is verpleegster. Er zwermen grote groepen Nederlandse scouts rond. Grappig gezicht al die oranje shirts. Ze moeten het wel bloody hot hebben want de shirts ogen nogal polyester-achtig.
Boven maken we foto's en genieten weer van het uitzicht op het Washington Monument. Mooie weerspiegeling in het water. Al hadden we gewild, dichtbij komen was niet mogelijk in verband met een verbouwing. De steigers zijn al weg maar de bouwvakkers nog niet en je kunt het nog niet bezoeken. What do you know?

Het Lincoln monument is een wit marmeren tempeltje met 46 pilaren voor het aantal staten dat toen bij de US hoorden. Lincoln is afgebeeld met een vuist en ontspannen hand. Symbolisch voor zijn harde en zachte hand. Zijn gezicht is aan beide zijden ook anders, maar of het echt een zachte en harde kant laat zien weet ik niet. Hij maakte net het einde van de Civil War niet mee

Terug bij het startpunt, het is 16:30, ziet het er niet naar uit dat Anna soepel loopt. een Lyft dus naar hotel. Daar even een snack en dan lekker zwemmen. We draaien ook nog 2 wassen, dat kan hier gratis in hotel. Er is een hele laundryroom, erg netjes.

Jur en ik halen eten en we picknicken op de kamer. Daarna nog een spelletje Uno en dan lekker slapen. Morgen pikken we weer een auto op en wordt het reizen weer wat makkelijker. We gaan ook de stad uit, op naar Shenandoah Park. Hoe we het precies gaan aanpakken is even afwachten, kijken hoe Annabel morgen loopt.
Ondanks de Trolley ook vandaag weer dik 13.000 stappen gezet.

De hele stad staat vol met stepjes van diverse leveranciers. Met een appje op je telefoon pik je zo'n ding op en je laat hem achter waar je maar wilt. Handig natuurlijk maar je breekt ook overal je nek over die dingen. Minimum leeftijd overigens 18, en omdat hier overal politie staat durven we het niet aan om burgerlijk ongehoorzaam te zijn. Jammer want het zou wel fijn zijn geweest!