zondag 4 augustus 2019

Dag 11 - The Big Apple

Het is donderdag 1 augustus

Vandaag rijden we naar New York. In het oorspronkelijke plan hadden we opgenomen dat we via het klimpark in Bridgeport zouden rijden. De meesten van ons moeten er echter niet aan denken om een klimharnas over bepaalde lichaamsdelen te trekken dus dat plan sneuvelt al snel. Ook het strand is nog geen optie en van het PT Barnum Museum wordt ook niemand woest enthousiast.

Dus, wat dan wel? We kunnen vanaf 4 uur in het appartement in Jersey City. We gaan gewoon rustig op pad. Eerst lekker uitslapen, Olivia en Annabel gaan  nog even lekker zwemmen en wij pakken de auto weer in. Olvia had een lekker bedje voor zichzelf gemaakt van de kussens van het uitklapbed.

We willen via de I-15 rijden, de Merritt Parkway. Dit is een mooie route, met veel bomen en verboden voor vrachtverkeer.

Om 10:15  rijden we weg bij het hotel. We zijn lekker geïnstalleerd, het is een ritje van 141 mijl, prima te doen dus. Als we rond 11uur zin krijgen in koffie wil iedereen graag naar de Starbucks. Voor speciale ice tea's en ijskoffie. De navi dirigeert ons naar een winkelcentrum. Er lijken wel 30 sportwinkels te zitten en we wagen een gokje voor Laurens Air Force One Nikes, de koptelefoon voor Annabel en de Fila's van Olivia. Wat zou het fijn zijn als we dat konden regelen.

Lang verhaal kort: 30 winkels gezien en uiteindelijk de schoenen gescoord. Annabel moet nog even verder zoeken.

Omdat het stopje nu best wel wat tijd heeft gekost (niet iedereen van ons kan snel kiezen) eten we een broodje in de auto. Het wordt drukker onderweg en na aankomst bij de AirBnB moeten we de auto ook nog afleveren bij NewArk Airport.

Met een hele ingewikkelde bocht rijden we de George Washington Brug op richting New Jersey. We kunnen kiezen voor boven en onderlangs en gelukkig zitten we op de baan voor boven want na nog een bochtje zien we de skyline van Manhattan. Cool! Dat proberen we natuurlijk in beeld te brengen.
De buurt waar we verder door heen rijden is ongeïnspireerd, veel bedrijven, autosloperijen en dat soort zaken. In de buurt van de AirBnB ziet het er wel beter uit. Straatjes met leuke rijtjeshuizen wisselen grotere straten met hoogbouw af. Het is een multiculti buurt met verschillende pop en mom stores, kleine supermarktjes en deli's, Indiaas, halal en ook typisch Amerikaans.

Ons appartementengebouw ziet er spiksplinternieuw uit. We melden ons in de lobby waar de open haard gezellig brand. De conciërge is heel aardig, regelt een bagagetrolley voor ons en dan gaan we naar verdieping PH. Ik geloof dat niemand echt verwachtte dat we in een penthouse zouden zitten, maar dus wel!

De deur naar PH04 zwaait open en wat een feest. Het ziet er allemaal prachtig en nieuw uit. Er zijn 3 slaapkamers en 2 badkamers. Er liggen dikke handdoeken klaar die lekker ruiken (hotelhanddoeken hebben altijd zo'n onbestemd geurtje). De bedden zijn groot en zacht en het uitzicht? We zien gewoon het One World Trade Center. Echt vet gaaf!

Lauren en Annabel blijven in het appartement terwijl wij met Olivia de auto gaan wegbrengen. Dwars door de havens en industriegebied naar de airport. Omdat daar flink verbouwd wordt is de navi een beetje in de war maar we staan dan toch vlotjes bij Alamo. Daar hoeven we alleen maar uit te stappen en te zorgen dat we weer thuis komen. Via een gratis airtrain komen we op het reguliere station.

Hier pakken we de trein naar Newark Pennstation en vandaar is het nog 2 stops met de Path trein. Appeltje eitje. Op Journalsquare scoren we eieren, melk en brood in een Indiaas supermarktje zodat we zelf kunnen "koken". We zijn helemaal vergeten een laatste Walmart-achtige stop in te plannen dus we hebben niet veel voorraad.

De meiden hebben alles netjes opgeruimd in het appartement en we zijn snel gesetteld. Ik draai meteen 2 wasjes, fijn dat dat hier kan. Rond 20:00 wordt het donker en de lichtjes van New York fonkelen. Hier worden we allemaal blij van.
Morgen starten we met de kennismaking met Lady Liberty. Dat voelt als een logische kennismaking met deze stad. We zijn allemaal reuze benieuwd.